top of page
DSC_0786 copy2.jpg

Att vända avundsjuka till styrka/ To turn jealousy to strenght

(Scroll down for the english version)

Det händer ofta att jag finner mig i en situation då jag ser någon och känner avundsjuka. Varför kan inte jag ha det där, se ut sådär eller vara lika smart? Det är inga trevliga känslor; man blir varken gladare själv, eller sprider glädje runtom sig. Dessutom leder detta till att man mer och mer tycker illa om sig själv.

När jag finner mig i en situation då jag känner avundsjukan smyga på, försöker jag stanna till och tala om för mig själv att ja, det är så, den personen har det jag gärna skulle vilja ha. Good for them. Jag försöker istället vara glad för deras skull, för jag har säkert någonting som andra avundas på och jag vill inte få en bitch blick för det. Om någon till exempel är väldigt fin, smart eller rolig (än vad man själv känner att man själv är) kan man ju uppskatta personen, istället för att hata på hen. Jag lovar, det mår man mycket bättre av.

Man kan också utnyttja avundsjukan och (i samband med tipset ovan) alltid ge sig själv genuina komplimanger så fort man tittar avundsjukt på en person och börjar trycka ner sig själv. För att, som Frida sa i min senaste Youtube video, man duger precis som man är.

Så fort man allmänt känner att man börjar trycka ner sig själv bör man ta ett steg tillbaka och fundera över varför man håller på så. Gör man detta kan man hitta problemet och jobba mot det, eftersom det är ganska onödigt att må dåligt.

Dessa är mina små tips på hur man kan använda avundsjuka och göra något vettigt med det. För att det är som sagt onödigt att få andra och sig själv att må dåligt av egentligen ingen anledning.

It often happens that I find myself in a situation when I see someone and feel jealous. Why can’t I have that, look like that or be as smart? Jealousy is not a nice feeling; it won’t make you happier, or will spread joy around you. In addition, this leads to the fact that more and more people feel bad about themselves.

When I find myself in a situation when I feel jealousy sneaking in, I try to stop for a moment and tell myself that yes, that person has what I would like to have. Good for them. I try instead to be happy for their sake, because I certainly have something that others envy and I do not want to get a bitchy look from anyone for it. For example, if someone is very nice, smart or funny (more than you think you are), try to appreciate that person, rather than hate them. I promise it will give you a lot more joy.

You can also take advantage of jealousy and (in combination with the tips above) always give yourself real compliments as soon as you look enviously at someone and start putting yourself down. Because, as Frida said in my latest Youtube video, you are enough just the way you are.

As soon as you generally feel that you begin to put yourself down, you should take a step back and think about why you are doing it. If you do this you can find the problem and work it out, because it is quite unnecessary to feel bad about yourself.

These are my little tips on how to turn jealousy around to strenght. Because it's unnecessary to make others and oneself to feel bad about themsleves for no reason.


Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page