top of page
DSC_0786 copy2.jpg

Kroppsuppfattning hit och dit - en intervju med influencer Luiza!

Att ha blogg ger ju fantastiska möjligheter, bland annat att få prata med människor om ämnen som ligger en nära till hjärtat och uppmärksamma andras resor, åsikter och känslor. I det här inlägget intervjuade jag en Influencer som driver både Instagram och blogg, en väldigt positiv och fin tjej som både motiverar och inspirerar till en hälsosam livsstil!

I den här intervjun pratar vi om kroppsuppfattningar och pressen som man känner när det gäller fitness. Glad läsning!

Vem är du?

Liuza heter jag, är en glad och positiv (kanske lite för mycket enligt vissa ) 27-åring. Jag bor i södra Stockholm med min man som jag har varit med i 11 år, min barndomskärlek som jag hoppas jag får leva med tills vi blir en gammal gumma och gubbe. Jag jobbar inom IT support och på fritiden älskar jag att prova nya restauranger och upplevelser, shoppa lite mer än vad jag borde och snöa in mig inom inredning. Jag älskar att fota och dokumentera min vardag och har bloggat i ett par år (www.liuza.se) och på bloggen får man hänga med i min fullproppade vardag och på resor runt om i världen. Började på Instagram med ett personligt/vardagligt konto, liuzaa, som jag har än idag. På det konto uppdaterar jag mer om livet men när träning och hälsa blev en större del så ville jag separera så man får välja lite vilket liv man vill hänga med på.

Hur länge har du tränat och varför började du?

Jag har tränat runt 8 år men skulle säga att de två senaste åren har varit mest effektiva och ordentliga.

Har din uppfattning när det gäller träning och kost ändrats sedan du började och på vilket sätt i så fall?

Oohh ja! I början rörde jag ALDRIG styrkemaskinerna och tillskott då jag trodde, som många, att man skulle bli stor och bulkig vilket inte var mitt mål just då. Körde mest kondition. Började sedan testa olika maskiner men skulle inte säga att jag gjorde de ordentligt pga rädslan som nämndes tidigare. Kosten var mycket mer strikt och allt handlade om att gå ned i vikt. Idag förstår jag mer hur min kropp funkar, jag har mer wiggle room för både kost och träning. Det handlar inte längre om att bli smal men mer om att göra något som kroppen mår RIKTIGT bra av, att bli starkare och uthålligare. Idag är gym/kost något jag mår bra av och vill göra, det är en väldigt naturlig del av min vardag.

Har din uppfattning när det gäller hur du ser på dig själv, både inifrån och utifrån ändrats något sedan du började träna och på vilket sätt?

Absolut! Lite av det jag gick in på förra frågan men jag, som många, såg ju träning och kost som olika straff och det räknades kalorier höger och vänster. Allt handlade om målet och visade egentligen inte så mycket kärlek för kroppen som man hade just då. Jag är glad att jag aldrig skadade kroppen fysiskt, hade antagligen tillräckligt med kärlek för kroppen för att inte riktigt gå så långt men begränsade mig väldigt mycket då jag inte kände att min kropp dög som den var. Idag är jag fortfarande målmedveten men jag älskar mig själv just nu också (utsida och insida) och min positiva inställning till livet, min kropp under resan får njuta av bättre balans av allt det goda i livet.

Tycker du att det finns en viss press på hur man bör se ut och på vilket sätt i så fall?

Jo men det skulle jag säga, det finns ju vissa ideal som verkligen kan rubba ens sinne. Det är inget fel med att vilja jobba mot en ”timglas-figur”, dvs större rumpa och mindre midja, om man nu vill ha en sån kropp men att man går tillväga på ett hälsosamt sätt, både mentalt och fysiskt.

Vad är det bästa tipset du har för alla där ute som ibland känner stor press på sig själva att se ut på ett visst sätt?

Jag skulle säga att omgivningen spelar stor roll när det gäller hur man tänker om sig själv. Människor i din omgivning, familj/vänner, som hjälper dig att inse hur fantastisk man redan är. Det hjälper mycket med den mentala biten mot ens mål. Sen är det även sociala medier som spelar stor roll, att ta allt som visas med en nypa salt. Mår man dåligt av ett konto (t ex om de predikar om ohälsosamma saker) skulle jag säga att man antingen kan avfölja det kontot eller ta en paus från sociala medier helt och hållet, det kan nästan va mer effektivt.

Vad är 3 saker du brukar göra/tänka på när du känner någon form av ångest eller press på dig själv på grund av alla kroppsideal?

Hmm.. jag brukar söka mig till min omgivning direkt, jag ringer familj, man eller vänner och ja, försöker prata om annat. Ibland kan det hjälpa att prata lite om ångesten. Min man brukar fråga mig rätt konkreta frågor; tex vad tänkte du på först när du kände denna ångest våg, o sen försöker vi göra olika planer för hur man kan ändra sin vardag, planera framåt och då brukar man ofta kunna bryta ned dessa spöken som ofta är ”lösa trådar” i livet. Ibland brukar jag gå och träna då en endorfin boost kan va så skön, det är oftast svårt att känna sig dålig under en endorfin-rush.

Vad tycker du att vi alla kan bli bättre på när det gäller att få en mer positiv syn på våra kroppar?

Många fokuserar väldigt hårt på fördelarna av ”drömkroppen” och samtidigt som det inte är fel att jobba mot den i en hälsosam takt så får man inte glömma att verkligen uppskatta den kroppen man har just då, under ”resan” dit. Att tänka på vad man gillar med sin kropp, för sig själv och bara sitta och tänka på det en stund kan va en sjukt bra ego-boost.

Något annat som du vill skicka med läsarna?

Ta inte livet så seriöst, ha kul och behandla alla fint så ordnar sig resten inom sin tid.

Och slutligen: vad är din favoritquote?

Har två som jag älskar, speciellt i kombination - ”hard work pays off” och ”what is meant to be, will be”.

Stort tack Luiza för att jag fick ställa dig dessa frågor och tack för dina svar! Hoppas du som läser detta tycker att detta var roligt och intressant att ta del av och så är jag snart tillbaka!

Emma :)


Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page