top of page
DSC_0786 copy2.jpg

"Ät bara lite mer så går du upp i vikt"

Det handlar alltid om att gå ner i vikt, hur man tonar muskler och hur man förlorar fett på det effektivaste sättet, och inom all denna våg av viktnedgång drunknar en grupp människor som faktiskt har det motsatta problemet. Ofta kommer då även de som försöker gå ner i vikt och avundas dessa människor och anser att de har det väldigt bra. Men har de verkligen det?

Eftersom jag inte har några erfarenheter med att inte kunna gå upp i vikt har jag tagit hjälp av en vän som har det och som ställde upp och berättade lite om det.

Först och främst ville jag veta hur mycket hon behövde äta för att inte gå ner i vikt. Hon svarade att hon helst behövde äta 3 större måltider om dagen, alltså frukost, lunch och kvällsmat och sedan tre mellanmål om dagen. Det är ju ganska basic, men sedan ville jag veta vad som händer om hon missar en måltid.

Hon sa att hon får slut på energi snabbt eftersom kroppen inte har några reserver att ta av och att om hon slarvar för mycket tappar hon lätt något halvkilo på någon/några veckor.

Jag personligen tror att det är lätt att äta onyttigare när man har svårt att gå upp i vikt, så jag frågade lite om vad hon tyckte om det.

Hon sa att hon undviker skräpmat, men att det lätt kan bli lite onyttigare eftersom hon inte känner att hon behöver oroa sig över viktuppgång. Hon berättade att hon ibland har svårt att äta och har en liten matsäck, vilket gör det allmänt svårt att ibland äta lite mer. Med detta pekar jag lite extra på kommentaren "men ät lite mer bara", eftersom det inte alltid är så lätt att bara äta mer.

Jag blev glad av att hon undviker för mycket skräpmat eftersom jag har träffat många som har svårt att lägga på vikt som inte bryr sig och verkligen stoppar i sig det, och det som händer då är att fettet, som ju måste ta vägen någonstans, istället kan lagras i blodådrorna så att risken för blodpropp ökar.

Sedan berättade hon att hon behöver sova i alla fall mellan 8-9 timmar och att hon lätt blir tröttare mot kvällen eftersom all energi som hon får i sig genom mat under dagen bara räcker för dagen och att det inte är någonting som sparas. Missar hon måltider på en dag då hon är lite mer aktiv kan hon börja darra och skaka på grund av energibrist.

Angående om vad hennes medmänniskor anser om "problemet" med att ha svårt att gå upp i vikt tänker jag citera hennes svar:

"För många är det svårt att förstå. Har ofta hört att det är ju bara att äta mer, men så enkelt är det inte. Då ett större intag av mat vid måltider kanske inte är möjlig. Hos några har jag sett att de inte tror på en och istället så tror de att man har en ätstörning, att man inte vill äta mat eller att man äter mycket lite. Om de själva inte har stött på en person med liknande problem innan så tar det en stund innan de riktigt förstår hur det är att inte kunna gå upp i vikt. Jag har ett väldigt bra exempel på det sista. När jag var liten åkte jag på mycket läger, när jag var 10-11 år var jag på scoutläger och där träffade jag min systers kompis för första gången. Hon har sagt att när hon såg mig för första gången så trodde hon att jag hade en ätstörning och de första dagarna gick åt att ’hålla ett öga på mig’. Men det hon upptäckte var att jag åt lika mycket eller mer än de andra och det jag alltid gjorde efter en måltid var att leka. Jag hade inga tecken på ätstörningar mer än att jag var smal."

Det hon hade att säga till alla som har viktöknings-eller minskningsproblem är att bara för att en sak funkar för henne, måste det inte funka för alla och det håller jag helt med om. Hon rekommenderar att man borde söka upp en dietist och verkligen få reda på hur man kan och bör äta, skräddarsytt för ens egen kropp. För de som har svårt att gå upp i vikt tillägger hon att hon tror att det är viktigt att äta ofta och i små portioner.

Hon tillade även: "Att alla som känner att de har svårt att gå upp i vikt ska titta till sin ämnesomsättning, har mött en del som haft svårt och det sedan visat sig att de har haft problem med detta. Därför är det viktigt att kolla det tidigt. För ungdomar gäller det att vänta tills man växt färdigt, den som har svårt att gå upp i vikt som tonåring kan senare i livet ha lätt för att gå lätt upp i vikt. Allt beror på hormoner hos dem."

Tack så jättemycket för hjälpen Caroline!


Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page