top of page
DSC_0786 copy2.jpg

4 tabata-övningar som jag gjorde idag!

Äntligen lördag!

Inte för att det är någon större skillnad till de vanliga dagarna, förutom att jag inte måste till skolan. Det är mycket plugg, och idag var vi dessutom tvungna att gå upp klockan 7 för att tvätta. Vid lunch tog jag en paus och åt lite med Jesper och sedan var det bara att fortsätta.

Nu kom vi precis hem från träningen och jag tänkte dela med mig av några tabata-övningar som vi gjorde idag. Tabata innebär att man gör 4 övningar efter varandra, runt 4 gånger. Man jobbar i (ungefär, beroende på vad man orkar) 20 sekunder och vilar i 10 (även här kan det variera. Det är ok att vila lite längre om man behöver).

Så, fortsätt läs för cardio-inspo!

 

Benböj med kettlebell - rak rygg, axlar ner och bak, spänd mage. Här är det viktigt att knäna inte går över tårna och inte viker sig inåt. Upp med hakan och fokus på formen. Vikten i hälarna.

Burpees - den bästa cardioövningen. Nu när hypen om burpees är över kan vi njuta av dem i lugn och ro. Fantastiskt utmanande och rolig. Variera mellan att gå upp, eller hoppa upp högt i slutet!

Crunches med balansboll - eftersom det alltid är kul att inkludera magövningar + att denna kan vara lite som en "viloövning". Händerna under axlarna, nacken ur axlarna, spänning i magen och rulla in knäna mot bröstet. Upprepa.

Utfall med liten stång - superbra för att sätta igång benen igen efter magövningen, också bra att avsluta med. Fötterna lätt isär, rak rygg, spänd mage, hakan upp. Tänk på att knäna inte ska gå över tårna och inte ska vika sig inåt. Vikten ska inte vara för tung, då detta är ett uthållighetspass, inget styrkepass.

Det var mina 4 övningar som jag gjorde idag och ville dela med mig av. Prova gärna och meddela mig hur det gick, eller experimentera själv med olika övningar!

Lycka till med träningen!


Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page