top of page
DSC_0786 copy2.jpg

Att börja äta hälsosamt / How to start a healthy diet


(psst! scroll down for the english version)

Vi vill alla vara friska, på ett eller annat sätt, och en hälsosam kost gör dig faktiskt till en friskare person. Men hur gör man? Hur får du makt över att hoppa över skräpmat och kakor och snacks och välja bättre mat?

Tyvärr vet jag inte hur du kan göra det, för jag känner inte dig. Du måste försöka och misslyckas och inte ge upp för att till slut lyckas, precis som med allt annat i livet. Men innan du klickar bort från det här inlägget vill jag bara säga att jag är villig att dela med mig av några tips och trix, du måste ju ha någon form av push, eller hur?

1. Först och främst borde du kanske fundera, och verkligen fundera, över varför du vill ha en bättre kosthållning. Gräva djupt inom dig, liksom. Och svaret "att se bättre ut" är faktiskt ok, OM det kommer ihop med fler anledningar. Till exempel gillar jag att äta hälsosamt eftersom det får mig att känna mig riktigt ren, särskilt sedan jag har slutat äta kött.

Och nej du behöver inte bli vegetarian (även om det är bättre att äta mindre kött, men vad vet jag?), det är bara därför jag inte äter kött. Jag känner mig också mycket bättre efter en hemgjord, fullkornspizza med ingredienser som jag har valt själv, än efter en pizza från en restaurang eller ännu värre - från en låda.

Så tänk. Du kan också skriva ner det om du känner för det.

2. Det andra tipset jag har är att försöka köpa saker du tycker är hälsosamma istället för de där frestande kakorna som du vet att om de är i ditt skafferi, kommer du äta dem.

Men självklart behöver du inte ta bort dem helt ur ditt liv, vi är inte så hemska här. Jag tror bara att det blir lättare när du inte kan se det du vill undvika, men som sagt så känner jag inte dig, så jag vet inte om detta funkar eller behövs för dig. Jag gömmer i alla fall min choklad och hoppas att jag glömmer av den (vilket jag aldrig gör).

3. Du behöver inte byta bort allt mot grönsaker, men testa att tänka på hur du kan göra dina måltider lite hälsosammare. Kanske steka i mindre fett, kanske inte fritera maten. Kolla efter nyttigare snacks. Mindre salt, mindre socker? Kasta i några extra grönsaker i din kost. Det ser mer Instagrammigt ut också!

4. Slutligen: Om du känner att du har misslyckats, ge inte upp och ge det tid! För det tar tid. Försök inte tvinga detta på dig så att det blir något negativt. Eftersom det verkligen inte är det. Ge din kropp tid att anpassa sig och så kommer allt falla på plats.

Lycka till!

 

We all want to be healthy, one way or another, and a healthy diet actually makes you a more healthy person. But how do you do it? How do you get the power to skip junkfood and cakes and snacks and choose better food?

Sadly, I don't know how you can do it, because I don't know you. You have to try and fail and not give up, in order to succeed, excatly like everything else in life. But before you click away from this post, I just want to say that I am willing to provide some tips and trix, you have to have some kind of push, right?

1. First of all think, and really think, about why you want a better diet. Dig deep down. And the answer "to look better" actually is ok IF it comes in company of other reasons. For example, I like eating healthy because it makes me feel really clean, especially since I have stopped eating meat.

And no you don't have to become a vegetarian (even though eating less meat is better but what do I know?), that's just why I'm not eating meat. I also feel so much better after a home-made, whole grain pizza with ingredients that I have chosen, than after a pizza from a restaurant or worse - from a box.

So think. You can also write it down if you feel like it.

2. My second advice is, try to buy things you think are healthier, instead of those tempting cookies that you know, if they're in your pantry, you will eat them.

But of course you don't have to cut them out of your life completely, we're not that malicious here. I just believe that it becomes easier when you can't see stuff like that, but as said, I don't know you. Maybe you don't need this, you have to try it yourself. I just know that I am hiding away my chocolate hoping I'll forget it (which I never do).

3. You don't have to change everything, just think about how you could make your meals a little healthier. Maybe cook with less fat, don't fry things. Look for healthy snacks. Less salt, less sugar? Put in some extra greens in your diet. It looks more Instagrammy as well!

5. Lastly: If you feel like you've failed, don't give up and give it time! For real, it takes time. Don't try to force it on you so that it becomes something negative. Because it really isn't. Give your body time to adjust and it will all fall into place.

Good luck!


Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page