top of page
DSC_0786 copy2.jpg

Mitt favoritsätt att träna cardio! / My favourite way to train cardio!

Jag vet inte hur det är med er, men jag har ett love-hateförhållande med cardio. Jag älskar det, eftersom det rensar huvud och själ och ger den bästa endorfinkicken, men det är inte särskilt kul om man är lat, vilket jag är.

Lyckligtvis har jag hittat några sätt att få tillräckligt med cardio och faktiskt också göra cardio regelbundet. Jag måste också påpeka att det här är hur jag gör det och jag säger inte att du ska göra exakt likadant, men att du kanske får lite inspiration för att gissa vad? Du behöver inte springa på löpbandet i timmar om du inte vill!

Så här har ni mina olika sätt att göra cardio >>

Gång Sedan vi har flyttat närmare gymmet har jag inte ens rört min cykel. Jag gillar inte att cykla i allmänhet så jag har gjort det till en vana att gå till gymmet och nu måste jag gå minst en promenad om dagen, annars blir jag galen. Så det är ju bra. Också ett litet tips: ha någonstans att gå. Det är inte så kul att bara gå runt utan syfte, så min pojkvän och jag går ibland till affären (det tar kanske 45 minuter allt som allt) för att köpa en proteinbar eller liknande.

Stairmaster Du har nog redan testat detta och om inte: gör det inte, det är hemskt. Näää, jag skojar bara! Men du kommer att svettas mycket och det är rätt bra om man har träningsvärk i benen och inte riktigt kan springa (som jag idag). En stairmaster är alltså som ett rullband fast i form av en trappa.

Jag brukar göra ett 20-30 minuters pass på stairmastern och jag håller mig bara fast med händerna i några sekunder när jag behöver en liten "paus". Jag gör också intervaller: en minut snabbare för att höja min puls och en minut långsammare för att "vila" och sedan snabbare igen och så vidare.

Löpnings-intervaller Det här är det jag gör allra oftast. Det är roligt, snabbt och det är effektivt. Man svettas, tränar hjärtat lite extra, man kan alltid utmana sig och endorfinkicken är underbar. Jag håller mig till mina 1-minutersintervaller som jag gör när jag är på stairmastern (förutom att jag inte springer på stairmastern), så en minut springer jag långsammare och en minut så fort jag kan - hela minuten då. Åh och jag gör detta på löpbandet. Jag börjar med 10 minuters gång, sedan 10 minuters löpintervaller och sist går jag snabbgång på hög lutning. Avslutar med 2-3 minuter utan lutning och lugn gång-takt.

Tabata Detta brukar jag bara göra med vänner eftersom man verkligen behöver motivationen för att klara sig igenom hela passet. Men det är roligt och man kan välja övningar som man känner för.

Ooooooch det är det! Jag måste också påpeka att ja, jag gör cardio, men inte för att jag vill vara "smal", utan för att det faktiskt är hälsosamt. Jag vill ju självklart att mina abs syns liiiiite mer, men det är ju bara en bra bonus och jag föredrar ärligt talat att träna abs än cardio. Ha alltid det i bakhuvudet!

Lycka till med träningen!

I don't know about you but I have a love-hate relationship with cardio. I love it because it is cleansing and gives you the best kick of endorphins. But it obviously isn't so fun if you are lazy, which I am.

Luckily I have found a few ways to get enough cardio in and actually do it. I also have to point out that this is how I do it and I am not saying that YOU should do exactly like this, but maybe get a little inspo, because guess what? You don't need to run on the treadmill for hours if you don't want to!

So here are my different ways to do cardio>>

Walking

Starting off slowly today - with walking. Since we moved closer to the gym I have not even touched my bike. I hate biking, so I have made it a habit of walking to the gym and now I need to go for a walk every day, otherwise I am going to go crazy. So that's good. Also a little tip: walk somewhere. It isn't so fun to just walk around without purpose so my boyfriend and I sometimes walk to the store (it takes all in all maybe 45 minutes) to buy a proteinbar.

Stairmaster

You have probably already tried this and if not: don't, it's awful.

Naaah just kidding! But you will sweat a LOT and it's nice if your legs are sore and you can't run (like for me, today). I usually do a 20-30 minute session on the stairmaster and I ONLY hold on to it with my hands for a few seconds when I need a little "break". I also do intervals: a minute faster to raise my pulse and a minute slower to rest and again.

Sprint intervals

This is the one that I am doing the most beacuse it fun, it's over quickly, and it is effective. I get to sweat, train my heart beacuse I always increase the speed and the endorphins are REAL. I stick to my one-minute intervals as I am on the stairmaster, so one minute of running slower and one minute running as fast as I can for the whole minute. Oh and I am doing this on the treadmill.

I start with 10 minutes of walking, then 10 minutes of my running intervals and then I walk fast on a high incline.

Tabata

This I usually only do with friends because you just need the motivation to go through the entire thing. But it's fun and you get to choose all of the exercises.

Aaaaaaand that's it! I also need to point out that yes, I do cardio, but NOT because I want to be "skinny", but because it's actually healthy. And I mean I want my abs to show juuuuust a little more but that is a nice bonus and I honestly would prefer training abs than cardio.

Have a nice workout!


Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page